Wednesday, November 01, 2006

من أين يأكل الشعراء؟

من أين يأكل الشعراء يا ترى؟
من ذا الذي يدفع ثمن القهوة والسجائر
والتجارب الماجنة؟
من ذا يمول القصائد الفصيحة والتجارب الساخنة؟
ومن الذي يتبنى امتلاء البوق بالطنطنة؟
من أين يأكل الشعراء ويحتسون الخمر؟
ومن يا ترى يستهلك البضاعة الكاسدة؟
يتحدثون عن جموع لا تعرفهم
يخوضون في قصص لا تندمل
يكسرون الإيقاع ولا يأتون بالبديل
يرفضون أنفسهم كالكلاب الخارجة من النهر
يذوبون في فصام جماعي رائع
كانتحار الغزلان في بحيرة التماسيح
يمارسون الكلمات كأنها العادة السرية الأبدية
يجرحون أنفسهم ويستعذبون الحمى والسهر
يحررون روشتة العلاج دون أن يشخصوا المرض
يتحدثون للقتيل في اعتراف الآثم للقس
أو الاكتئابي للمعالج النفسي
ويدخلون في معارك وهمية طاحنة
يفقدون فيها الكرامة الباقية والرؤى الملونة
يغافلون الممرضين ويقطعون شرايينهم
متطهرين في غيبوبة داكنة

من أين يأكل الشعراء يا ترى؟
ومن المسكين الذي يدفع الثمن؟؟

7 comments:

^ H@fSS@^ said...

يا اما بياكلوا من نظام بيدفعلهم او بيفضلوا متمسكين بمدا معين ليهم مغاير لقوة السلطة فبيموتوا من الجوع
اخر اختيار انهم عايشين ببركة دعا الوالدين

:)
اه صحيح ممكن كمان نوع
بيكتبوا شعر اقرب ما يكون للغثاء فمش فارقة مع حد هما بيعملوا ايه

تحياتي

الخبز و الحرية said...

حفصة، خالد، مرة كنت قاعد على زهرة البستان زمان ونشبت معركة ثقافية حامية الوطيس بين شعراء وسط البلد ساعتها.. وفجأة حسيت بغربة رهيبة، كنت ببص من عيون القهوجي.. وفكرت.. احنا باللوغاريتم بتاعنا ده سواء في الشعر او في النقاش حنفيده هو واللي زيه ازاي؟ وفكرت ان فيه ناس طافحة الكوتة في الدنيا ، الناس دي بتدفع ضرايب، الضرايب دي جزء منها بيبقى أجور ومكافآت في الوزارات ومنها وزارة الثقافة، والشعراء دول بياخدوا المكافأة أو المرتب عشان يقولوا اللي مش فاهمه دافع الضريبة الغلبان.. افتكر اني مشيت ومادخلتش زهرة البستان من يوميها:)قلت لغاية ما احل موضوع حلقية الشعر انا حسكن في المسرح والشعر اللي حكتبه حيبقى عامية للغناء بالمعاني البسيطة اللي تمس الناس وقد كانت محاولاتي بعدها في هذا الاتجاه.

Anonymous said...

على فكره فيه قهوجيه كتير بيفهموا اللى الشعرا بيقولوه والله
تصور انت لما أقعد مع واحد بيصلح ساعات, وفاهم فى القانون أكتر من أى خريج حقوق جديد
اقليدس نفسه كان بيخدم فى معهد طيبه لعشر سنين
ومن كلام الكهنه المتنطور هنا وهناك.. كتب نظرياته وبقى اقليدس
أى نعم حرامى ونسب الموضوع لنفسه.. بس برضه عمل حاجه
بالنسبه للقهاوى .. فهما مستفيدين فى كل الحالات
طبعا دا غير الاستفاده الماديه من الطلبيات المتنوعه
وصداع الزباين دا بقى متعودين عليه من زمان
أمال قهاوى الدش وماتشات الكوره تعمل ايه؟؟

nour said...

عايزة اقول الاول انى معجبة بكلام خلاخيلو...بنمسى يا استاذ:)
تانى حاجة..هو الحقيقة انا دايما بسأل نفسى السؤال ده الفنانين بياكلوا منين..يعنى طلبة كليتى لما نتخرج هنعمل ايه اقسام نحت و تصوير..هيقفوا فى الشارع ينحتوا تماثيل للناس يعنى؟ اهو ربنا بيرزق
بالنسبة للقهوجى انا متأكدة انه كان سامع الحوار ده..و بيترق على الكلام فى سره..و بيقول الناس المساكين المجانين دى بتقول ايه..ده كان احتمال يعملكوا خصم فى الحساب اشفاق عليكوا..ليه لانه واحد متفق مع نفسه..مش شاغل نفسه بالكلام ده..ده بقى مش هتفيده بحاجة ده هو اللى ممكن يفيدك..

nour said...

لا خالص و لا بيض و لا عجة..انا اصلا متفقة معاك جدا..اصلا الهواية لما بتقلب على دراسة و غم بتبقى مسخرة انا بقيت اكره الرسم و اللى عايزينه..بس الكلام ده مش منطبق على كل اقسام الكلية لان فى قسم ديكور اللى هو القسم بتاعى عمارة داخلية يعنى و القسم ده بدعة من بدعات العصور..معمول للناس الاغنيا اللى عايزين يصرفوا مليون جنيه على الشاليه بتاعهم اللى فى شاطىء الفيروز ده كلام الدكتور بتاعى اللى هو اكتر دكتور محترم بس يعنى اسمنا مهندسين ديكور..حتى بيعلمونا نتعامل مع الزباين ازاى لانهم من صفوة المجتمع و كمان بيقولولنا منتعاملش مع عملاء اقل من المستوى لانهم هيطلعوا عنينا..القسم ده معظمه بنات..و بيبقوا داخلينه علشان يطلعوا ستايلست و يتعاملوا مع فنانين..و الله العظيم مش الكل يعنى :)فى بقى قسم عمارة و ده زى هندسة عمارة احسن كمان هو عملى اكتر مش رسم بس يعنى..و فى جرافيك و ده يعنى بكار و د.منى ابو النصر الله يرحمها..اما بقى قسم نحت و تصوير معرفش الحقيقة هيعملوا ايه فى الحياة..معارض ممكن..مبقللش و الله من قيمة الرسم و النحت..بس فى مصر هيعملوا ايه؟

الخبز و الحرية said...

خلاخيلو اللي بتضربه ده حيضيعك يا بني:) بهزر معاك:)
خالد خليل مش مهم فصحى او عامية المهم خارج من القلب ولا.. ووصل للناس ازاي؟ لفته حلوة ولا رخمة مثلا.. الناس سمعت ولد الهدى وسمعت الاطلال وسمعت مدائح نبوية فصيحة وسمعت نزار.. ولا ايه؟
طيب خلاخيلو ونور هو الاقتراح ده ممكن ازاي يبقى مفيد عاوز تشرحولي.. ساعات فيه حاجات مش مهم قوي تتعمل زي اني اقول تعالوا نهد كوبري اكتوبر ونعمل مكانه كوبري نوفمبر.. مش عارف مفهوم ولا غامض:)
وقبل بقى معركة البيض والطماطم والخرشوف ما تستعر حقول حاجة واخلع.. احساسنا اننا بنعمل حاجة مش مهمة نابع من طبيعة النظام اللب بيحكم حياتنا سواء السلطة بكل اقسامها او اصحاب الاعمال او النقابات .. كله بيخدم على فكرة واحدة وهي انك مش مفيد الا لو بتجيب للطبقة الحاكمة ارباح.. يوما ما حتنتصر البشرية على تحكم رأس المال والقوة المسلحة على ارزاق الناس وكرامتهم وحريتهم، يوميها حيسترد الفن والعلم اعتبارهم وكل المهن حتكون مفيدة وحيكون فيه عدالة حقيقية مش الوزير ياخد ميت ضعف العامل رغم ان العامل هو اللي بيدفع مرتب الوزير.. ولا حيبقى الزبال موضع احتقار لأن من غيره نموت ولا حيبقى الفلاح جعان ومتبهدل امراض مع انه هو اللي بيأكلنا كلنا.. البشرية كلها محتاجة عقد اجتماعي جديد في رايي.. نتعب سوا ونجني سوا.. مش انا اسفأناكم يبقى هو النظام الشرعي واللي يقول غير كده يشرف في المعتقل!!!!

nour said...

بالضبط كده اى شغل لازم يكون بيصب فى مصلحة الطبقة الحاكمة..يعنى مثلا فى عيلة عادية هتجيب مهندسة ديكور تعملها شقتها اللى هى كلها تلات اود و صالة رخام مثلا و كرانيش سقف و حركات و تاخد الشىء الفلانى لا طبعا ست البيت هى اللى بتشرف على الديكور مع النقاشين اللى مينفعش يشتغلوا من غير اشراف مهندس..بس هى ذوقها و احساسها ببيتها احلى من اى مهندس..
احنا اصلا فى بلد مبتحترمش الفن و الفنانين..يا فندم ده العربيات بتبقى واقفة على باب كليتنا مستنية الفنانين بقى يطلعوا لان فى دماغهم الفنانات دول ممكن يركبوا مع اى حد..اتقالتلى كده..ايه انتوا مش فنانين
على العموم اللى احنا ممكن نعمله دلوقت ان احنا نحاول نرقى احساس الناس..ونعملهم حاجة ليهم حاسة بيهم و ده معظم الشغل على قسم الكاريكاتور لانه اكتر حاجة بتعرف تعبر..طالع من عندنا صلاح جاهين و وليد طاهر و باسم جعيصة اللى راعبين الدنيا بالكاريكاتور بتاعهم