Tuesday, December 13, 2016

ياللي جاي من بعدي الحياة في البلد دي

ياللي جاي من بعدي الحياة في البلد دي
خد مني نص كلامي ونصه التاني ده ترميه
لو رجع بي الزمن أنا كنت حغلط نص ما أخطأت
وأتعارك نص ما تقاتلت عليه
كنت حصاحب نص صحابي وكنت حترفع عن نص علاقاتي
كنت حختصر نص ما التهمت وشربت وضربت وغامرت وخاطرت وتبهدلت بغباوة او بعند او حتى بمزاج وقتي وقتها
خد و ادي خد وادي بس حاذر من توأم ملتصق مهدد دوما والضباع حواليه من كل حدب وصوب:
العدل
و الكرامة
دول مفيهمش مساومة ولا تسويف ولا كارت وغرامة
القصاص أمانة والبتر رغم المرار واجب
ادرسنا حلو وانسانا وسيب الحلو لو فينا حقيقي حيطفو رغم الزمن والسور والمية والحديد والنار
اكره غباءنا بس ما تكرهناش
وحبنا في اطارنا ما تبالغش احنا يدوب فهمنا اننا جيل التحدي والغضب مع شوية عبط على نفس قصير على المرض العضال: زهايمر الهوية، وتسرب التراث من الحفيد -انا وانت واللي معاصرينا- للأسف المهين!
الحقنا وده الأهم قبل ما تقع مننا الشعلة
عن نفسي ومعايا الف واحد معرفهمش بس حاسسهم
احنا حراس السراب ان شئت سميها كده وساير عصرنا مش مهم
المهم نحرس وندافع بأن نهاجم مبكرا، ولما نتخنق ونحتضر نصمم عالراية عايشة والشعلة والعة وكل واحد من رعيل المقاتلين الاوائل ما يروحش فطيس ابدا فكل واحد مننا يفارق ومعاه ثلاثين منهم
التانيين
دولم
عبدة ابليس

No comments: