Thursday, May 15, 2014

زعق لي حور

زعق لي حور
زعق لي حور
وهاتفني من آخر الزمان
زغدني: فز!...

فزيت بقيت كالديدبان
اؤمر يا صقر
يا عز مصر
زعق لي: ثور
رديت: ما ثرت!
حتثور كمان
ولحد ما تنول الأمل
قوم قلت: بس..
لكن.. سكتّ
سكت ليه؟
قوم قلت أمر..
وما اكسّروش
سألني: خفت؟
قالها بحنان
ما لقيتش حس
وقوام بكيت:
صامد يا حور
لكن عليل
وبقيت قليل
البعض فر
والبعض مَر
وجم وحوش
بألف وش
وانا عندي اموت
ولا أتاكش
بقيت ذليل
وعبد قرش
والعيشة مر
ما تتعاشرش
والنخل.. خايف مالجبل
تعبان يا حور
وجعٌ أليم!
وبكيت كطفل..
بردان يتيم

طبطب عليا
الصقر حور
خفِّت عينيا
وقال لي: صبر
اليوم أمرّ
بكره المرير المحتمل
وبعده نصر
شافه الأبيّ اللي احتمل
خيبان.. ما شافش!
دلوقتي إيه؟
دلوقتي آن
وبعده آن
وكل وقت وله أدان
إدي الأمان
وما تتِّكِلش
وعلّي سور
واديله وش
وازرع جنان
حِب الكُفور
حس الجعان
داوي الرميم
وقتمّا حيؤون الأوان
طرطأ ودان
إسمع نفير
بعده الندا
حلو وخطير
راح تتنَدَه
باسمك يا طير:
(إطلع وطير)تطلع تطير..
"على إسم مصر"
على رأي قول.. عمك جاهين.