Sunday, June 10, 2007

عودي

عودي فإني قد سئمت وجودي
وكرهت ذاتي.. وارتضيت قيودي
أنا فى الطريق إلى المحال.. أحبه
وأحب أن تأتــي بلا تمهيــدِ
ألقاك فى أمسيةٍ كحليةٍ
فيفيض برقي.. تستباح رعودي
أنا لن أعيش على أمان زائفٍ..
فلتقتليني.. كى أحـس وجودي
ـ ـ ـ ـ
لي في جنونك خطة مطعونة ٌ
والعمــر عبدّ دان للمعبــودِ
عودي.. فإني لا أطيق أصابعي
ظلي الضئيل على ظـلال جدودي
"من أنت؟".. "ماذا كنت؟".. "كيف ستنتهي؟؟"
وأنا أحاول أن أريـــق ردودي
عيناك وحدهما –ولا لهما شريك– طاقتي.. ومعاركي.. وجنودي
عيناك هاتان اكتشافي.. واحتلالي.. واغتصـابي.. جزيتي ونقـودي
همـا ما امتلكـت مـن النساء جميعهن: طفولتي.. همجيتي وبرودي
عودي فإني قد سئمت كرامتي..
وكرهت عيني.. واحتقرت خدودي

6 comments:

مشربية said...

اولا انا مبسوط جدا اني اصبح لدي بلوجز ع شان اعرف ارد عليك يا استاذ خالد
ثانيا : جملة والعمــر عبدّ دان للمعبــودِ
هزيتني قوي قوي بجد الله عليك يا استاذ
ثالثا: حسيت انك بتكلم دمعتك او دمعة اي حد تاني
حقيقي الله عليك يا فنان
بالتوفيق الدائم

الخبز و الحرية said...

الف شكر مشربية كلامك مشجع ومطمئن للغاية:)

Unknown said...

و بتقولى كلامى عن شعرك أكبر من حجمه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بس أنا نفسى أعرف من راجل جرئ زيك ليه الرجال كلهم بيبقوا أطفال و مجانين فى الحب و بينكروا ده على البنات ؟

BaSsMa said...

صدقني ياصديقي
مفيش كلام يوصف كلامك
وانا واثقة انها لو قرأته حتعود فورا
:)
مش عشان كلام جميل
لكن عشان طالع من القلب

Ragazza12 said...

Hi Khaled,

Kol Sana wenta tayeb..gameela awy awy mottt

Unknown said...

من أروع ما قرأت من دواوين الشعر.. فعلا أسلوب جديد وكلمات منتقاة بإلهام وفن وفكر مدهش.. برافو عليك يا أستاذ خالد.. ودائما إلى الأمام