Monday, November 02, 2015

لبيك يا ماسبيرو

لبيك يا ماسبيرو
أنا ملح الأرض دي.. ابن البلد دي.. اللي قال بلدي وقت ما استعر الخسيس وصوصو: ياي بلدي!
انا ابن شعبي ده بجماله وعبله وانا اللي قلت الله عالشعبي وقت ما الخنافس ضيقوا بقهم وشاوروا عالحقيقي وعايروه بأنه "شعبي"!!
أنا بس اللي أبني وأهد وأحاسب وأصلح وأضرب وألاقي..
والغريب قاعد بأدبه.. شايله على راسي ومدورله "كلمة حق"..إنما..
يغلط في ابويا وجدي ألف له المصلحة في كيس بلاستك اسود والله الغني والارزاق على الله..
أنا ابن ماسبيرو المريض يا mbc
أنا ابن بلدي يا طال عمرك.. واحمد ربنا اني عديتلك قبل كده مهزلة "سرايا عابدين" وكم تلقيحة .. وبقولك اصح للي جاي ولو حبيت تنتقم من ابراهيم باشا ولا عبد الناصر حنقلب الفرح معزى.
أنا اللي وقعت نظامين في غمضتين عين .. شد حيلك انت بس واستصدر قانون يبيح للمرأة القيادة.. وكلها مية سنة وتعمل بعدها حاجة زي كفاية او تمرد.
آنست!
هات شيشة يا صمبو ورش قدام القهوة الجو زامت.
يا الله يا ولي الصابرين.. ما ترش مية ياض

No comments: