Saturday, April 26, 2014

أريد أن أكتب قطعة شعر مفادها:

أريد أن أكتب قطعة شعر مفادها:
أيوة يا سيدي بحب الرقص! لا كل أنواعه حضرتك، بما فيه الشرقي، وبالذات البلدي، وأهلي عارفين كده وما تشغلش بال سعادتك بيا لأني مش ناوي أنافق جنابك وانت أصلا يا عزيزي منافق -سوري يعني خليك فريش ههه- يعني انت في فرحك جبتم رقاصة وبالامارة الست الحاجة من فرحتها الصادقة -مش زيك- شاورتلها من بعيد استحسانا وأظن اللي جنبها ولا تقل عنها حماسا كانت خالتو حضرتك، واعتقد ان تمايلهما ل...
م ينتقص من احترامهما نقطة. وانت نفس الشخص اللي مايحبش واحدة من نواحيه تجامل صاحبتها بهزتين بريئتين في الفرح.. انت ذات نفسك اللي مقطع اليوتيوب فرجة وفنتازيا لحد قرب الفجر لما تفتكر انك لازم تقفل الكمبيوتر بغل -اديله شالوط بالمرة ده هو الشيطان معلش انت ملاك وانا محقوق لك!- وطبعا لما القعدة بتبقى آمنة ودافئة ممكن تصرح برأيك في صافيناز، بل لو تذكر انت اللي صححت للشلة -صوفي نار- ولما الكل بصلك ساخرا رديت بضحكة من ايام ثانوي -حاجة بجد لسه موجودة فيك.. ساعات- ولكن.. في اول اجتماع لابد من ان تحذر من الانفلات الاخلاقي، انت فاكر انك صادق وانا عاذرك، بس معلش.. اخلعني انا من دماغك، وأول ما تجهزوا الكتيبة الحنجورية وتنشنوا على العالم اللي زيي حنرد عليكم رد حيلعب في دماغكم.. لا يا ريس خليها مفاجأة مالآخر يا حبي.. خلليك في حالك، انا أسوأ منك كثيرا لدرجة اني بحاول ابقى واحد ودي مصيبة طبعا لأنك عارف لو اعترفت بنص الحمولة حنصحى عالمركبة بتشحط في الصخر، يا عم انت صح انت فل انت مواطن صالح وانا خارج عن السياق.. ثواني اضحك جامد وارجعلك.. هو انت حسبت عدد مشاهدي قنوات الرقص من ساعة التت لحد دلع بنات؟ وضفت عليهم يوتيوب واللي شبهه؟ وضفت عدد الافراح الشعبية وما فيها من كذا؟ والافراح غير الشعبية.. و و و... تصور لو عملت الحسبة بنزاهة حتطلع انك عايش في مجتمع غير ملتزم، ثم احسب بقى اللي زي حضرتك ممن يدافعون عما لا ينتهجون! خدنا كلنا على بغض شمال.. وسع بقى لموكب النور الجاي.. كوكبة من أناس كادوا يكونون كال ملائكة.. ييجوا خمسين الف! (اوعى تطلع ندل وتلبني شكوى والصاوي قال ملائكة وكده، لاحظ اني ليسانس حقوق 85 وركنتهالك في البعيدة إذ قلت: "كادوا ، ثم كال.. لا مقفلة ولو فتشت ورايا بكهن يمكن تلاقي اللي يشفي غليلك.. أكيد خالفت القانون ييجي خمسمية مرة من يوم تخرجي! بس عارف.. ده سلو بلدنا.. احنا اصلا لما كنا في طابور المدرسة وعودنا اخضر مشينا ورا اعمامنا واخوالنا.. فما ان خط الشوينب اعلى شفتي الفسل منا حتى اكتشفنا اننا ننمو في مجتمع .. اممم.. احم.. يا مسهل! مجتمع.. نقولها ازاي ونفضل حبايب؟ وبرضه ما نخسرش نفسنا؟! ببساطة.. مجتمع يقول ما لا يفعل والعكس صحيح، فنشأنا على أن نشتم الواسطة بس كلنا نعتمد عليها، نجاهر باحترام المرأة ثم شوطة جامدة ااااااخ يا ساتر يا رب.. المركز الثاني عالميا في التحرش! ننشد للوطن بس كل واحد بيخطط لنفسه بس ومن بعده الطوفان! القصد عشان انا بس عاوز اخطفلي ساعتين واقوم اخد الجماعة وننتنزه غصب عن عين الموت والخراب والقرف، رغم انف ام التراب والرمال والسرطان الصوتي المهول حول من كانت مدينتي الحبيبة.. قوم يا عم وصباحك ورد ولو علقت تاني مرة على تصرفاتي وانت زامت شفايفك كده لفوق ومشمئنط مني حزعلك.. انا فيا اللي مكفيني واللي قابلني زي ما انا يا مراحب واللي لا يبقى الف لا.. المهم اننا نفضل فاكرين حاجتين:
كل واحد حر جوة داره، لكن البسطة والسلالم والمنور والشارع ده نوع تاني من الحرية حيث اننا شركا في كل متر وكل حبة هوا ولازم نراعي بعض والا.. حتنتصر شريعة الغباوة.
وثانيا.. وده صعب نستطعمه حاليا بس معلش، افتكرها انت وانا حفضل فاكرها: الدم عمره ما يبقى مية... لا حتضحك ومن مناخيرك كمان؟ عيل رخم فعلا ماشي يا سيدي.. سلام موقتا ومسيرنا نتلاقى في ظروف احسن.. هششش ما تنخربش على قفلة تانية للحوار ابوس ايدك
يالله سلام
انا عارف انك مش حتتصل، كنت زيك لحد كم سنة بس، حبقى احسن منك وحسأل عليك، سلام

اه بقولك.. حبعتلك رسالة بأقوى 5 راقصات صاعدات كالصاروخ في تقديري ، لا رسالة أحسن محدش ضامن .. الجو ملبش اصلا من اي شي، ممكن على بعد بكرة يطلع فرمان يلم العاطل عالباطل، انا وانت شداد ونواجه الجن الازرق، بلاش نبلغ بحسن نية في ناس ماكانش قصدها غير انها لما تكبر تبقى زي تحية كاريوكا وسامية جمال.. في بلد مش بتجرم الرقص وبتحبه لكن مش بتستظرف تفتح الموضوع ده عشان.. مش عارف بالضبط عشان ايه.. غالبا ولا انت..
وختاما.. أدعوك في اي ليلة عشان نجيب تراثنا من الاغاني -جد عن جدة- اللي لو البلد دي فيها رقيب صاحي لمنع ثلث التراث -بالميت- وحبس ثلاث ارباع جدودنا... ومصادرة المضبوطات.. (واللي يتصادر يتقسم واللي يزعل يشتكي واللي يشتكي لغير المولى يبقى عشمنجي أوفر عشم)
وبرضه حغيظك كل يوم يا صاحبي:
دايما يا قلبي فيه امل دايما فيه شيء اسمه احتمال
ماتقولش يوم ايه العمل بس المهم.. ال اح تمال

1 comment:

hoda said...

رائع جدااااااااااااا