Wednesday, March 19, 2014

انا المصري قول معايا

انا المصري قول معايا
فرعوني في طفولتي ولآخر المراهقة وغلطتي السودا يوم ما رميت السيف
أفريقي من شمالها ومتوسطي شبههم حبتين
اسلامي-عربي من بواكير شبابي بس عايشها الأيام دول يوم مر يوم حلو
اتبهدلت على ايد أوسخ الامم غربا وشرقا بصراحة
تقولش المأصل عدو كل ولود الأوساخ؟! صيع اوروبا وآسيا حاطيني على راسهم وزاعقين
قرب نهاية القرن ١٨ كنت في عز شبابي بس مرضوني المحتل ورا المستعمر عالمستوطن عالعرصات -لامؤاخذة ملهمش اسم اخر - اللي هم خدامين وزبالين (لا انا كدا بهبل أسف للخادم والزبال وك...
ل مهنة شريفة، هي عرصات لابسة!) بقول ان فيه خلق بزرميط مسحوا جوخ الأعادي ورفعوا الاريال بإخلاص خنازيري مستحيل، وكيشوا على حساب أمتهم -كالقواد على أهل بيته سواء- خونة لآخر نفس، الغرض عاوز أقوم مالوقعة كنت وصلت لمرحلة حيدفنوني -غباوة منهم عشان لا المستعمرين ولا عرصاتهم بصوا على تاريخي وسعي ابويا وأني وكفاح جدي وست ستي، طيب انفض التراب عني ازاي؟
مملوكي خانقني وعثمانية ناهبيني وأي شعب تافه بقى مستهيفني، اي شعب كان جده وجد جده اصلا نطع او جطع او جعر او ملدوع ومتقفل بعيبه (مقصودي معيب في نخوته)
ثورة فرنسا رسمت امل، اتاري امل زي سوسن والجوز اصلا سعاد بس شغل محن وكهن عالبشر، مايغركش المنظر تحت السواهي دواهي واصبر لآخر ألكم حلقة الاولانية أنس مشاهد الأكشن ومزيكا الماركسيين ونداء من قلوب الشهدا في محمد محمود، لامؤاخذة قصدي في باريس بالإخاء والحرية والمساواة، اصبر عال ممحونة بعد المقصلة وإعدام الملك ومدامته بعد كم سنة يعني شو واشتغاله وذيع يا مسيو وديع ويا حبة عين امه الشباب اللي كنس الميدان وسيق باريس وشال العلم على كتفه ولو تعب على حجره بس أصح للون يا كومراد يا رفيق البت سعاد معجونة بالسكة الشمال والمثل بيقول ان الصنف لما بيعجزوا بيقلبوا من هوبا باللبانة (وحدك ولا حتعملوا عليا حفلة يا شيري؟) وتتحول الى رافعة اريال وتاخدها بالاقدمية في النجاسة ، القصد الثورة قلبت مضادة في فرنسا وبعد كدا في روسيا وغيرها، الاستغلال عمل نيو لوك حلاوة وخش على النجم عال حلقة خمسة اول ظهوره ، النجم القبيح اللي كان بيشك في امه وبالتربية لمدامته (محدش متأكد هل اترفعت الشاحنة وأي الكواريك مر من قفا الإمبراطور الفريش
بونابرت نشن على بلدي، دخل عالمماليك والعثمنلية دخلة بلدي سافلة وآخر الهرم يشهد والصويت ده الفرسان بتوعنا سيادتك لا احنا نساءنا أوضح وانظف طبعا، الدلع في الدلع وفي القتال بألف مملوكي وعثمنلي
مابدهاش پقى لازم نتناول السيف بدل العصا ونناول قاذورات الغرب عالشرق منابهم
ثورة في ثورة مسلم وقبطي مصري في مصري لكن خلاصة اللي جرى ان اللي جه يلعب دور المشير طنطاوي مثلا يلم الدور وكذا قلب على عبد الناصر مع انه مش مصري بس أكيل ومزجنجي وشرب من نيلها مش بإخلاص شيرين طبعا بس برضه تلمس (طبيعي يا شقيق هي بهية تلوح اللي فيه ذرة مفهومية وطموح طول عمرها افتكر معايا كدام الإسكندر لأنطونيو لحد عمك محمد علي الباشا اللي حلق للسلطان التركي زلبطة اول ما فهم ولف وصاع في مصر وزعاماتها وقتها، وهوب أربعين الف دكر مصري وراهم ثورتين وشايلين شوم على سنج (خرا طبعا لأن اللي قضاها بلا سيف من زمان بيطلع ميتينه عل. ما يزرعه. ايوة طبعا السيف بيتزرع ومحصول رخم لازم تواليه زي العيل الحيلة عشان يرمي قطفة نظيفة تصيتك)

2 comments:

محمد يحيى said...

حاسيت انك بتقولى انتا مثلا يعنى هيا هاتجيب دكتور هههه ولو جابت يعنى هايبقى ايه ..... انتا صح فى حرف شكرا للايضاح والتزكره

Hamid Ali Alsamman said...

لو هتحترم رأيي هقولك وحشة جدا وصدمتنا لأنها ما تطلعش من ممثل اكثر من رائع وفنان مرموق زيك يا أستاذ خالد، انا المصري يعني انا الفن ، انا الي علم الشعوب ازاي تزرع قطن أنا المصري يعني حضارة وتجارة وزراعة ، انا المصري يعني شطارة ، انا المصري يعني طيبة وقلوب طيبة وجدعنة و، انا المصري يعني زويل انا المصري يعني طه حسين ، والحسين والسيده وباب الخلق يا خلق هووووو ده انا المصري سبع ينهش لحم الأعادي والي يفكر يأذي بلادي ، انا المصري في الغلط اقول لأ وامش على كلمة حق ، وبيضرب بيا المثل في حب بلاده ، انا المواطن العربي الوحيد الي لو سافر بعيد بعيد ، لو حتى امريكا بيرجع لبلده تاني من جديد

بتابعك على الفيسبوك يا أستاذ خالد وبعتلك رسالة هناك بس مارديتش !!؟ لعله خير